Favorit 1983

Jeden z 10 speciálně vyrobených Favoritů pro Mistrovství Světa družstev na silnici ve švýcarském Altenrheinu pro závodníka Michala Klasu. Účastníci Škoda, Klasa, Kostadinov a Jurčo obsadili 5 příčku. Váha 9,8 kg. Rám je ve vývojové dílně rokycanského Favoritu zhotoven z trubek Reynolds 531 se stěnou trubky 0,6 mm do spojek Favorit Special s ručně vyrobenými vertikálními koncovkami zadní vidlice z 5 m silného plechu.Tyto koncovky byly při stavbě Favoritů unikátní a více již se v budoucnu stejné neobjevily. Kolo je vybaveno sadou Campagnolo Super Record s titanovými šrouby měniče, osami klik a pedálů. Z aerodynamických důvodů byl poprvé v historii Favoritu na rámech vytvořen průnik brzdového bowdenu vně trubky a použity brzdy Modolo Kronos Aero. Pro lanka plastových pák bylo nutno provrtat řidítka pro průchod bowdenu vnitřkem trubky. Brzdové čelisti Modolo Kronos byly miniaturní kapotované čelisti s centrálním integrovaným vstupem bowdenu . Byly to z pohledu aerodynamiky nejvhodnější brzdy s minimálním čelním odporem.Protože pro tyto brzdy bylo nedůležité kudy k nim bude zaveden bowden, rozhodli konstruktéři rámu, asi ne zcela racionálně, ale opět v souladu se zkouškami v aerodynamickém tunelu státní zkušebny v Jablonci, vyvést zadní část lanovodu napravo. Brzdy Modolo sice nejlépe rozrážely vzduch, ale jejich brzdný účinek byl zcela žalostný. Proto ihned po návratu z Mistrovství Světa bylo rozhodnuto, aby tehdejší mechanik národního mančaftu Jan Mátl zaměnil čelisti Modolo za osvědčené čelisti Campagnolo Picolo. Bohužel pravostranný vývod znemožňoval standartní montáž zadní brzdové čelisti, která má fragmenty uchycení bowdenu a lanka nalevo a proto byl tento problém vyřešen spektakulární montáží brzdové čelisti obráceně zespodu, do vnitřku zadního rámového trojúhelníku. Samozřejmě stavitel těchto kol Franta Babický se o takovém řešení vyjádřil negativně, ale už byl můstek pro opačnou montáž převrtán a tak se kola v takovém stavu dochovala dodnes. Kolo sloužilo Michalu Klasovi do konce roku 1983. Později jej prodal závodníkovi Favoritu Brno Vladimíru Uherkovi, jenž jej vlastnil do roku 1996, kdy kolo, respektive už jen rám a nějaké díly, prodal dalšímu závodníkovi Favoritu Brno Jiřímu Pavelkovi. Poslední jmenovaný měl potíže s montáží zadní brzdy a tak na rámu nechal zaslepit otvory pro tah brzdy v horní trubce a zlatý lak nahradit švestkovou práškovou barvou. Kolo vlastnil dalších 18 let .Občas na něm vyjel až nakonec pro jeho technickou zestárlost skončil ve sklepě jeho dcery, která se jednou rozhodla prodat nějakému sousedovi za jeden tisíc korun. Zájemci se naštěstí zdála cena příliš vysoká a tak kolo leželo dál. V roce 2014 bylo vzpomenuto, vypátráno a zakoupeno B.Nakládalem, jenž jej na základě dochovaných fotografií a vzpomínek prvního majitele Michala Klasy, přivedl téměř do stavu z roku 1983, ve kterém jej nyní vidíte.

Kola Nakládal

Kosmákova 1
Brno
61500
+420 608 773 031 kolanakladal@email.cz
Vytvořeno službou Webnode